به وبسایت پرتال جامع افق خوش آمدید

تبلیغات

مطالب این تارنما با استفاده از اسکریپت هوشمند خبرخوان افق گردآوری شده است . درصورت مشاهده محتوای نامربوط لینک مطلب را گزارش دهید .

تبلیغات






فتنه ای بنام فراکسیون قومی


به نام خدا

 

فتنه ای بنام فراکسیون قومی


چندی است که در میان اندیشمندان و کنشگران فرهنگی و ملی، نگرانی و دغدغه ای بنام تشکیل فراکسیون های قومی یا قوم گرایی در خانه ملت، بوجود آمده است؛ موضوعی که باوجود عادی و محق جلوه نشان دادن آن از سوی نمایندگان امضأ کننده؛ بسیار خطرناک و چالش برانگیز است، و در پس خود فتنه های بسیاری را برای یکپارچگی ملی و منافع کل کشور در پی خواهد داشت؛ یکی از آن دسته مواردی که دارد بسیار خزنده و نرم  در مسیر ایجاد تفرقه پیش میرود، گزینش و انتخاب نام این فراکسیون غیر ملی میباشد، که نمایندگان تشکیل دهنده آن پافشاری و اصرار تامل برانگیزی بر آن دارند، "فراکسیون مناطق ترک زبان " یا به عبارتی »«فراکسیون مناطق ترک نشین»، اگر فرض ظاهر را هم بپذیریم که نمایندگان امضأ کننده (که در اصل باید وکیل و نماینده همه آحاد ملت باشند)، صرفا در پی مطالبات فرضی قوم خاصی میباشند، باید نام این فراکسیون بجای نام غیر واقعی ترک، «فراکسیون آذری زبان » می‌بود، در کجای ایران به این گستردگی ترک تبار و یا ترک نشین داریم؟، که باید فراکسیون قومی ترک زبانان در آن شکل بگیرد؛ در کل کشور تنها گروه ترک تبار و ترک زبان، هم میهنان عزیز ترکمن میباشند، که از آلتاییک های فرارودان میباشند، مابقی هم میهنان عزیز که امروزه باشتباه و گاها عامدانه ترک نامیده میشوند، ایرانی تبار و آذری زبان هستند.
متاسفانه هرچه کالبدی تر به موضوع نگریسته می‌شود، بیشتر پی به ناکارآمدی این فراکسیون ها برده میشود، از پافشاری و اصرار غیر علمی بر روی نام آن گرفته تا ماهیت ایجاد چنین محافلی در مجلس ملی، که دارای یک ملت واحده و یکپارچه بنام ایران است، مگر ساختار حکومتی و دولتی کشور ایران فدرالیسم است که بخواهیم برای تساوی و احقاق حقوق ایالت های متحد، فراکسیون قومی یا تباری تشکیل گردد؛ کشوری که ملت و حکومت یکپارچه دارد، چرا باید چنین محافل تفرقه آمیز و در دراز مدت فتنه انگیز در مجلس ملی خود داشته باشد، شگفت انگیز تر از تشکیل این فراکسیون، اقدام نمایندگان موافق و امضأ کننده آن می باشد، بفرنام نمونه، امضأ و همسویی نماینده حوزه انتخابی استان فارس و شهرستان شیراز برای تشکیل فراکسیون مورد نظر است، چگونه نماینده ای صرفا بخاطر اینکه خود با گویش قشقایی سخن میگوید، کل حوزه انتخابی خود را بخشی از این فراکسیون غیر ملی تلقی میکند، آن هم در استان و شهرستانی که دارای بیشینه غیر آذری و قشقایی زبان است، حتا اگر یک درسد از جمعیت یک منطقه غیر از آن قوم مورد نظر باشند، نماینده آن اجازه ندارد دغدغه عمومی و منافع همگانی رای دهندگان حوزه انتخابی خود را نادیده بگیرد، و تنها به گروه خاصی از مردم پروایی داشته و مطالبات ایشان را پیگیری نماید؛ مگر غیر از آن است که بنا بفرموده مقام معظم رهبری: « رای ملت حق الناس است و باید از آن پاسداری و صیانت نمود» ، چگونه میشود نمایندگان به این موضوع مهم شرعی و قانونی توجهی نمیکنند و حتا از اصول قانون اساسی نیز فراتر میروند؛ و با فشار و تطمیع و تهدید در پی ایجاد و بنیان اینگونه محافل میباشند، فتنه اصلی و خاموش این مطالبات غیر اصولی، سرایت به دگر حوزه های فرهنگی و انتخاباتی کشور است، اگر این فراکسیون قومیت گرایی ایجاد گردد، باید در مدت کوتاهی گواه راه اندازی، فراکسیون های قومی کرد ، لر ، بلوچ ، مازنی و ... بود.
و این یعنی آغاز تهدید یکپارچگی ملی و چندین پاره شدن کشور و جدایی و ایجاد شکاف میان ملتی واحد ، چرا که پس از آن، وکلا و نمایندگان ملت، تنها در پی مقاصد قومی و قومیتی خواهند شد، و این در دراز مدت ضربه جبران ناپذیری به کیان و امنیت ایران عزیز میزند؛ چرا که نباید فراموش نمود، بزرگترین عامل امنیت و اقتدار کشور، در منطقه بحران زده خاورمیانه، یکپارچگی داخلی و همدلی همه آحاد ملت در پاسداشت منافع مشترک ملی است، اگر بگذشته نگاهی بیاندازیم، نیک خواهیم دریافت که تا همین دو سده پیش، در نقشه خاورمیانه، دورتادور ایران تنها چند کشور مستقل وجود داشته و پس از نفوذ استعمار غرب و ایجاد تنش و تفرقه در میان مردم کشور بوده است، که باعث تجزیه و فروپاشی آن گشته، این روند بویژه در زمان روی کار آمدن حکومت های وهابی و صهیونیستی پر رنگ تر و در عین حال خزنده و دانشی تر گشته است، و این از بی بصیرتی و بی لیاقتی حکومت های وقت و همچنین عدم آگاهی و دانش روشنفکران و کنشگران ملی بوده است.
پس با پروایی به این تجارب عینی و موجود، بسیار ساده لوحانه خواهد بود که بپذیریم، ایجاد نفاق و بنیان فراکسیون های قوم گرایی خطری برای منافع ملی و یکپارچگی آن ندارد، این موضوع سال هاست از سوی کشورهای بیگانه و گروه های معاند و تجزیه طلب پیگیری میشود، تا خدشه ای بر بدنه ملت واحده ایران وارد کنند، نمونه بارز آن شادمانی و استقبال گروهک ها و عناصر تجزیه طلب و بیگانه از شنیدن خبر تشکیل چنین فراکسیون هایی در مجلس ایران است؛ نباید دولت و دستگاه های امنیتی و نظارتی بسادگی از کنار این مورد بگذرند، و تنها به شعار و توجیه های ظاهری، بسنده کنند؛ باید به عواقب و پسامد های ایجاد چنین محافل نیز اندیشید، و اگر هم مطالباتی است باید در راستای منافع ملی و عموم شهروندان باشد، چرا که بر بنیان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوق اقوام به رسمیت شناخته شده و همه آحاد ملت و اقلیت ها با هم برابر و یکسان شمرده شده و شهروند یا قوم درجه بندی شده نداریم، همه اقوام ایرانی در بکار گیری آداب،رسوم و گویش های خود که بخشی از فرهنگ و زبان ملی میباشد، آزادند، و حفظ  خرده فرهنگ ها و آداب بومی در واقع تقویت و توانمندی فرهنگ و زبان ملی است، و هیچگونه تبعیضی میان ملت ایران نیست، و چنانچه اگر عدم توسعه یافتگی ایی هم باشد، علتش ضعف و عدم مدیریت درست مدیران و مسئولان شهری یا استانی در جذب منابع مالی و توسعه ایی میباشد.
هرچه است ایجاد فراکسیون های قومی و و محافل اینچنینی در پس خود فتنه های بسیار دارد که باید با بصیرت و هوشیاری، جلوی آن را ار همان آغاز گرفت؛ در این میان دولت محترم و مردمی تدبیر و امید نقش بسیار مهمی دارد، و باید هوشیارانه و هوشمندانه آن را مدیریت و رفع نماید، برای نشان دادن حسن نیت و اهمیت به اقوام غیور و یکپارچه ایرانی، نیازی به ایجاد محافل تفرقه افکن و تجزیه خواهانه نیست، بلکه نیازمند یک جهاد فرهنگی میباشد، با معرفی ، احترام ، شناساندن و پاسداشت فرهنگ های بومی و هنرهای ملی و منطقه ای میتوان به این مهم دست یازید.


علیرضا صادقی امیری
دبیر کل انجمن جوانان سپید پارس
بیستم/آبان/نود و پنج



 https://telegram.me/jspngo



منبع این نوشته
اشتراک گذاری مطلب
تمامی حقوق این وب سایت برای گروه آواساز محفوظ است